سالهاست که مباحثاتی در ارتباط با برتری نسبی سیستم گالولنیزه گرم و رنگ ( خصوصا " رنگهای غنی از روی ) مطرح است . اطلاعاتی که تولید کنندگان هر یک از این سیستم ارائه می کنند باعث سردرگمی مصرف کنندگان می گردد . این موضوع کاملا" روشن است که هر یک از این سیستمهای پوششی دارای مزایا و محدودیتهای مخصوص به خود می باشند که در بسیاری از شرایط باعث ترجیح یکی بر دیگری می گردد .  اما در بسیاری شرایط دیگر امکان استفاده از هر دو سیستم وجود دارد و انتخاب را مشکل می کند . در این مواقع باید روشی مناسب جهت بررسی و مقایسه وجود داشته باشد که بتواند در انتخاب سیستم مناسب راهنمایی قابل اعتماد باشد . 
  یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب یک سیستم ، هزینه می باشد . اهمیت فاکتور هزینه تا حدیست که اغلب به تنهایی بر پارامترهای دیگر غالب و باعث گزینش یک سیستم بر دیگر سیستمها می گردد . به همین منظور در این مقاله سعی شده تا مختصری در ارتباط با مقایسه دو سیستم رنگ و گالوانیزه گرم از نظر اقتصادی پرداخته شود . 

تعیین معیار اقتصادی 
  یک معیار مهم جهت مقایسه و انتخاب روش مطلوب از بین روشهایی که همگی خواسته های ما را از سطح برآورده می کنند ، بررسی اقتصادی و تعیین هزینه می باشد . بطور کلی تحلیل اقتصادی به منظور تصمیم گیری جز جدایی ناپذیر      طرح های مهندسی می باشد و هنگامی که تولید مقدار ثابتی از محصولات یا خدمات مورد نظر باشد ، معیار مناسب در این حالت ، حداقل رسانیدن هزینه است.
هزینه باید بعنوان وزنه ای در برابر کیفیت مورد نیاز در عملیات سطحی به تعادل برسد . یک عملیات سطحی با هزینه پایین که به خواص مطلوب نرسد بعنوان یک هزینه هدر رفته محسوب می شود [2] از طرفی آنالیز اقتصادی نباید تنها بر پایه هزینه عملیات صورت گیرد . هنگامی که مقایسه ای بین روشهای مختلف عملیات سطحی صورت می گیرد ، میزان هزینه نسبت به طول عمر اهمیت می یابد [3] . 
هزینه بازای طول عمر سیستمهای پوششی شامل کلیه هزینه ها در طول مدت سرویس دهی پوشش می باشد . این هزینه ها معمولا" شامل هزینه عملیات اولیه ، ترمیم ، نگهداری ، پوشش مجدد و فاکتورهای اقتصادی دیگر می گردد