فروشگاه تجهیزات ساختمانی
سه شنبه 6 اسفند 1398 ساعت 13:40 | بازدید : 103 | نویسنده : aa | ( نظرات )

در این مقاله به بررسی انواع فولادهای ضد زنگ در صنعت خودرو می پردازیم. اکنون از فولاد ضد زنگ در سیستم اگزوز اتومبیل استفاده می شود. قطعات ساخته شده از این نوع فولادی که کارخانجات خودرو روی آن کار می کنند شامل محفظه موتور ، میله های داخلی خودرو ، مخزن سوخت عقب ، ضربه گیر و سپر ، لنت ترمز ، اجزای حساس به ضربه ، واشر سرسیلندر ، اجزای سیستم است. سیستم تعلیق و جذب انرژی ، چرخ ها. این نوع فولاد به صورت اولیه ورق ، فویل ، میله گرد ، سیم ، لوله و غیره تولید می شود و سپس به دلخواه به مشتری تحویل داده می شود. فولادهای ضد زنگ معمولاً توسط بسیاری از فرایندهای تشکیل سرما تغییر شکل می یابند. این فرایندها عبارتند از: فرز ، خم شدن ، حفاری ، نورد ، ضربه ، ضربه زدن ، فشار دادن ، شکل چرخشی و کشش عمیق.

واژه‌های کلیدی: فولاد ضد زنگ ، هیدروفرمینگ ، روان کننده

 

مقدمه:

فولاد ضد زنگ نام گروهی از آلیاژهای آهنی است که حاوی مقادیر زیادی کروم (بیش از 5/10٪) و کربن (حداکثر حداکثر 1.2٪) به علاوه عناصر دیگر مانند نیکل ، مولیبدن ، آلومینیوم ، تیتانیوم ، سیلیکون ، نیوبیوم ، ازت و ... گوگرد و سلنیوم است. این فولادها به اشکال مختلفی از جمله ورق ، فویل ، میله گرد ، سیم ، لوله و محصولات نیمه تمام و غیره تولید می شوند. آلیاژ 304 یک آلیاژ محبوب با 18٪ کروم و 8٪ نیکل است.

 

فولادهای ضد زنگ در صنعت خودرو:

فولاد ضد زنگ در صنایع و اشکال مختلفی تولید می شود. عملکرد و خصوصیات اشکال مختلف آهن باعث شده است تا این صنعت در صنعت بسیار مورد استفاده قرار گیرد. در زیر خصوصیات شکل های مختلف این فولادها وجود دارد:

 

ورق نازک ورق:

به ورق های نازک گفته می شود که محصولات مسطح نورد دارای عرض حداقل 610 میلی متر و ضخامت آن کمتر از 4.76 میلی متر است. تقریباً تمام فولادهای ضد زنگ ، به جز برخی از انواع مارتنزیتی ، در ورقهای نازک تولید می شوند. ابتدا شمشهای آنها با ریخته گری بدست می آید و سپس نورد می شود.

 

بند (STRIP):

بند محصول دیگر یک غلتک مسطح با عرض کمتر از 610 میلی متر و ضخامت آن بین 0.13 تا 4.76 میلی متر است. پس از چرخش گرم ، کمربندها آنیل شده و سپس با اسید شسته شده و برای تولید کمربندهای از جنس استنلس استیل (نورد سرد) تولید می شوند. بسته به ضخامت مورد نیاز نورد سرد ، در چند مرحله انجام می شود.

 

صفحه (صفحه):

بشقاب محصولی از جنس تخت یا سیاه است که بیش از 250 میلی متر عرض و حداقل 4.76 میلی متر ضخامت دارد. فولاد ضد زنگ آهنی با آلیاژ بالا برخی از فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی است که در این محصول استفاده می شود.

 

فویل یا کاغذ (فویل):

فویل همچنین محصول فرآیند نورد مسطح است که ضخامت آن 0.13 میلی متر است و کمتر از 610 میلی متر عرض دارد. فویل ها از آلیاژهای 201 ، 202 ، 301 ، 302 ، 304 ، 305 ، 316 ، 321 ، 347 ، 430 و 442 ساخته شده و از یک سری آلیاژهای خاص ساخته شده اند. خصوصیات مکانیکی فویل ها به ضخامت آنها بستگی دارد. با ضخامت کاهش می یابد ، مقاومت کششی آنها افزایش می یابد و انعطاف پذیری آنها کاهش می یابد.

 

نوار گرد (BAR):

میله یا میله در ضخامت ها و شکل های مختلف موجود است. میله ها به طور کلی توسط نورد گرم ، آهنگر یا پرش گلوله شکل می گیرند که البته متعاقباً برای دستیابی به ابعاد نهایی نورد گرم ، اتو یا اکسترود می شوند.

 

فولاد ضد زنگ:

در طی فرآیند تولید فولاد ضد زنگ ، معمولاً یک لایه غیرفعال روی سطح آلیاژ تولید می شود. این آلیاژ به دلیل تشکیل لایه مذکور با ضخامت حدود 1 تا 2 نانومتر از مقاومت در برابر خوردگی بسیار مناسبی برخوردار است. این لایه منفعل خوددرمانی است و بنابراین صدمات شیمیایی و مکانیکی ناشی از محیطهای اکسید کننده بهبود می یابد و از افزایش خوردگی جلوگیری می شود. فولادهای ضد زنگ معمولاً توسط بسیاری از فرایندهای تشکیل سرما تغییر شکل می یابند. این فرایندها عبارتند از: سنگ زنی ، خم شدن ، حفاری ، نورد ، خرد کردن ، باندینگ ، فشار دادن ، شکل چرخشی و کشش عمیق.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان فروشگاه تجهیزات ساختمانی و آدرس sakhtemanii.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 103
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :